EuroRelief en wat we doen

Het is nog maar 2 maanden geleden dat ik een update heb geschreven, maar toch leek het me goed weer een nieuw verhaal te publiceren. In de afgelopen maanden hebben weer verschillende nieuwe mensen zich ingeschreven voor mijn nieuwsbrief en ik realiseerde me dat veel van jullie waarschijnlijk niet goed weten wat EuroRelief, de organisatie waar ik hier voor werk, allemaal precies in het kamp doet. Daarom wil ik jullie graag meenemen in deze virtuele rondleiding door het kamp en stilstaan bij de verschillende taken die EuroRelief in het kamp uitvoert.

Om 8.00 komen we allemaal bij elkaar om de dag te starten met briefing.

Deze zomer werken we regelmatig met zo’n 60-70 vrijwilligers per shift. Vrijwilligers zijn hier van een paar weken tot een paar jaar en komen echt van over de hele wereld! Iedere ochtend starten we met briefing, zoals je kunt zien op de foto hierboven. We bidden samen, zingen een lied, er is een korte overdenking en vervolgens worden er taken verdeeld. Ongeveer de helft van deze vrijwilligers hebben een toegewezen rol (als bijvoorbeeld een coordinator) in een van de teams. De andere vrijwilligers zijn hier vaak maar voor een paar weken en kunnen iedere dag een andere taak kiezen. De kantoortjes van alle teams zijn Nederlandse bouwketen op wielen. Omdat er nog steeds bouwwerkzaamheden in het kamp plaatsvinden moeten de kantoortjes regelmatig verhuisd worden.

Als eerste is daar ons infopunt. Iedere dag, 356 dagen per jaar, ja ook met Koningsdag, Kerst, Nieuwjaar, Pasen, is ons infopunt geopend vanaf ongeveer 8.30 tot een uur of 16.00. Mensen komen met allerlei soorten vragen naar ons toe. Met behulp van vertalers die in het kamp wonen proberen de vrijwilligers in ons infopunt de mensen zo goed mogelijk te helpen.

Arabisch, Farsi, Frans, Lingala of Somali, alle talen die nodig zijn in het kamp worden vertegenwoordigd in het team van vertalers.

De meeste vragen die we krijgen bij ons infopunt gaan over onderdak in het kamp. Dat komt omdat een van de grootste taken van EuroRelief Shelter Allocation is (letterlijk vertaald: Toewijzen van onderdak). EuroRelief heeft een database met daarin alle namen van alle mensen die in het kamp wonen en we hebben een registratie van wie waar woont. We hebben de taak om in het kamp te zorgen dat alle onderdak eerlijk verdeeld wordt, dat gezinnen van gelijke groottes een gelijke hoeveelheid ruimte hebben en dat niet het recht van de sterkste geldt. Dat betekent ook dat we dagelijks druk zijn met het verhuizen van mensen, bijvoorbeeld vanwege de constructiewerkzaamheden, of omdat mensen een betere plek dan een tent nodig hebben omdat ze mobilititeitsproblemen hebben of dichter bij de dokter moeten wonen. We werken samen met het Griekse ministerie en met ander NGO’s in het uitvoeren van alle grote plannen rondom het constructiewerk en het winterklaar maken van het kamp.

Met busjes helpen we om de mensen naar andere locaties in het kamp te verhuizen. Mensen hoeven dan niet in de hete zon (zomer) of in de kou (winter) heen en weer met hun spullen te sjouwen.
Het verhuizen van mensen naar andere locaties betekent vaak urenlang gesprekken voeren en onderhandelen als mensen hun tent moeten delen.

Bij de verantwoordelijkheid voor het onderdak komt ook een hoop onderhoud kijken. We zijn vaak betrokken in grote projecten om het onderdak van mensen beter te maken. Zo waren de alleenstaande mannen maandenlang ondergebracht in grote tenten, met honderden anderen samen. In deze grote tenten heeft ons “Maintenance team” kleine kamertjes gemaakt, waardoor deze mannen nu maar met 8 anderen in een kamer slapen. Daarnaast zorgt ons maintenance team er ook voor dat we altijd electriciteit in onze kantoortjes hebben en dat veel andere praktische zaken geregeld zijn.

Om er voor te zorgen dat onze database altijd up-to-date is, hebben we een datateam. Zij zorgen er voor dat iedere twee weken in elke tent, container of Rubhall gecontroleerd wordt of de mensen die er geregistreerd staan er ook nog steeds wonen. Ook kunnen andere organisaties bij hen informatie opvragen en helpen ze hen om de bewoners van het kamp te bereiken. Ze zorgen er ook voor dat de kaarten van het kamp up to date zijn, zodat we altijd weten waar elke tent exact is.

Ook hebben we een team dat zorgt voor distributies. Verschillende dagen per week kunnen vrouwen en moeders naar ons distributiepunt komen om luiers en maandverband te krijgen. Daarnaast doen we ook gerichte distributies, bijvoorbeeld hygiene-producten, kussens, kleding of schoenen. Om de paar maanden doen we samen met andere organisaties een need-assessment waarin mensen kunnen aangeven welke items ze graag zouden ontvangen en we proberen de distributies het beste af te stemmen op de noden van de mensen. We werken samen met verschillende partners in Nederland, Duitsland en Zwitserland (zoals GAiN of CRR) om er voor te zorgen dat ons Warehouse altijd genoeg items heeft en alle nodige spullen hierheen worden gereden in de vrachtwagens die om de paar maanden naar het eiland komen.

Bij ons “diaper point” kunnen vrouwen maandverband krijgen en luiers voor hun babies.
Soms moeten mensen naar ons distributiepunt komen, soms worden dingen aan huis geleverd, zoals deze vrouw die een mooie sjaal kan uitzoeken.

Ook hebben we ons “Educations team”, wat als doel heeft om alle kinderen een vorm van onderwijs te geven. In samenwerking met UNICEF en andere grote organisaties, geven ze Engelse les en rekenen aan een paar honderd kinderen van de leeftijd van 3 tot 12 jaar. Ze proberen samen te werken met bewoners van het kamp die zelf een achtergrond hebben als docent of Engels spreken een graag willen helpen. Toen recent alle groepsvorming in kamp verboden was vanwege een corona-uitbraak heeft het team hier creatief op ingespeeld door de tenten van de kinderen langs te gaan en het onderwijs aan de voordeur aan te bieden.

Honderden kinderen worden bereikt met ons Educations programma.
Het doel van het onderwijs is met name om positieve ervaringen op te doen met andere kinderen én met hun ouders.

Naast deze teams is er ook het Social Care team, waar ik jullie alles hier alles een paar maanden geleden heb uitgelegd. Het werk in ons Social Care team gaat ook door, maar daar hoop ik jullie de volgende keer weer meer over te vertellen.

Naast al het werk in deze vaste teams, zijn er ook genoeg alledaagse dingen en crises waar we druk mee zijn. In de winter braken er regelmatig brandjes uit vanwege electriciteitsproblemen, en dan zorgen we voor een nieuw onderdak en nieuwe spullen voor de slachtoffers. Daarnaast wordt er ook een hoop werk achter de schermen verzet, bijvoorbeeld in het managen van al het onderdak voor de vrijwilligers zelf, het regelen van registraties van vrijwilligers, het vernieuwen van onze database, trainen van nieuwe vrijwiligers en het continue zoeken naar nieuwe manieren om ons werk te verbeteren en uit te breiden.

Ik hoop jullie in dit bericht wat meer inzicht te hebben gegeven in het werk dat mijn organisatie allemaal doet en hoe broodnodig onze hulp hier blijft. Wil je graag meer weten, laat dan alsjeblieft een berichtje achter of ga naar onze website eurorelief.net of volg ons op Instagram of Facebook.

Om ons werk te kunnen blijven doen is jouw hulp nodig. De laatste weken ben ik steeds meer gaan inzien hoe belangrijk gebed is voor het werk dat we hier doen. “Als de Heere het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen zijn bouwers eraan” (Psalm 127:1) Zonder Gods zegen en de vervulling van de Heilige Geest is ons werk tevergeefs. Bid je ook mee voor ons werk?

РBid voor ons als coördinatoren, dat we steeds weer nieuwe kracht ontvangen om nieuwe mensen te trainen, goed te blijven communiceren en op onze eigen grenzen letten en rust nemen als dat nodig is.

– Bid voor de samenwerking met de Griekse instanties, voor goede communicatie en dat ze de mensen achter de nummers mogen blijven zien.

– Bid voor de bewoners van het kamp, veel mensen hebben heftige traumatische dingen meegemaakt en hebben te maken met een moeilijke asielprocedure.

Wil je meer doen dan alleen bidden? Kom dan ook een aantal weken helpen door mee te gaan met een reis van onze Nederlandse partner Christian Refuge Relief, of kom rechtstreeks met EuroRelief werken. Kan je niet komen, geef dan een gift aan EuroRelief (via onze website), onze Nederlandse partner Christian Refugee Relief, of help mij om mijn werk te kunnen blijven doen door (eenmalig) een gift over te maken naar mijn rekeningnummer op NL85 ING 0795 7130 61 of maandelijks naar mijn diaconie (Klik hier voor meer informatie). Zonder jullie support is het voor mij niet mogelijk om hier te wonen en te werken, dus iedere euro is van harte welkom! Hartelijk bedankt voor jullie bemoedigingen!

Alle foto’s in dit bericht zijn gemaakt door mijn collega Anna-Louise

3 gedachten over “EuroRelief en wat we doen

  1. Debora,
    Wat een organisatie, heel mooi om te lezen.
    Wens je alle goeds en Gods Zegen toe op het prachtige werk wat je doet.
    Sterkte voor nu en de komende tijd.
    Hartelijke groet uit Bru,
    To Hanzen

  2. Weer een duidelijk verhaal Debora. Mooi om alle activiteiten even op een rijtje te zien. Ik wist al dat het een grote organisatie is, maar zo zie je dat nog destemeer!
    Veel sterkte weer toegewenst.
    Hartelijke groeten, Cees van de Sluis.

  3. Debora Heb meer inzicht gekregen in het belangrijke werk dat je voor je organisatie doet. Om iedereen zo goed mogelijk te helpen ,Ik bid mee voor je werk
    Groeten Atie Otte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *